V šoli posvečamo posebno skrb tudi nadarjenim učencem. V tem letu je bil sprejet nov Koncept prepoznavanja nadarjenih otrok, učencev in dijakov ter vzgojno-izobraževalnega dela z njimi. Januarja 2026 bo koncept dopolnjen z operacionalizacijo. Do takrat bomo nov koncept postopno uvajali v šolsko okolje.
Nadarjeni učenci so tisti otroci ali mladostniki, ki izkazujejo visoke sposobnosti na intelektualnem ali (splošnem ali specifičnem) učnem (splošnem ali specifičnem – jezikovnem, matematičnem, družboslovnem, naravoslovnem, tehniškem …) področju, v ustvarjalnosti oz. v inovativnih rešitvah na različnih področjih (v umetnosti, znanosti, tehniki ali športu), v talentih na katerem od umetniških področij (na glasbenem, plesnem, likovnem, dramskem, filmskem, literarnem …), na psihomotoričnem in senzomotoričnem (ali telesno-gibalnem oz. športnem) področju in na področju samouravnavanja (motivacija, čustva, metakognicija).
Koncept bomo v šolskem letu 2025/26 vpeljevali postopoma, od prve do tretje stopnje.
Prva stopnja: Opazovanje in nominacija potencialno nadarjenih učencev
1. korak: Opazovanje znakov potencialne nadarjenosti
V prvem in drugem VIO bodo učitelji pri vzgojno-izobraževalnem delu sistematično opazovali učence in si prizadevali prepoznati tiste, ki kažejo znake nadarjenosti. Učence bodo opazovali pri pouku ter izbirnem in razširjenem programu tako, da si bodo prizadevali zagotoviti čim bolj diferencirano, individualizirano in personalizirano učno okolje.
2. korak: Nominacija potencialno nadarjenih učencev
Nominiranje učencev se praviloma izvede kadarkoli od 2. razreda do konca šolskega leta, v katerem učenec obiskuje 8. razred. Učitelj predlaga učenca, če ta izrazito presega vrstnike na enem ali več področjih nadarjenosti. O nominaciji odloči oddelčni učiteljski zbor v sodelovanju s svetovalno službo in koordinatorjem za nadarjene. Za učenca se nastavi mapa dosežkov. S tem bomo seznanili njihove starše.
Druga stopnja: Razvijanje potenciala
Ta stopnja traja ves čas šolanja. Izvaja se:
- diferenciacija, individualizacija in personalizacija pri rednem pouku in v okviru razširjenega in izbirnega dela programa,
- pomoč učitelja pri vodenju mape dosežkov,
- vključitev učenca v DPPU in ustrezne izbirne dejavnosti, tekmovanja, primerne obogatitvene dejavnosti in programe ter izbirne učne projekte.
Tretja stopnja: Identifikacija nadarjenih učencev
Identifikacijo bomo v tem šolskem letu izvedli le, če bomo presodili, da so imeli nominirani učenci dovolj možnosti za izkazovanje svojih potencialov. Praviloma se ta proces začne v drugem VIO. Po konceptu jo vodi koordinator oz. šolska svetovalna služba in poteka v treh korakih:
1. korak: zbiranje informacij o nominiranih učencih,
2. korak: vrednotenje zbranih informacij,
3. korak: obravnava ovrednotenih informacij s strani oddelčnega učiteljskega zbora.
V tem primeru učitelji oblikujejo poročilo o prepoznani nadarjenosti, ki ga prejmejo učenec in starši. Identifikacija se izjemoma izvede pred 6. razredom, ko učenec konstantno in dlje časa presega vrstnike na več področjih. Učenec, ki je bil prepoznan kot nadarjen, nadalje dela po Personaliziranem načrtu VIZ (PeNAD).
Aktivnosti za nadarjene učence
Vsako leto septembra razredniki pripravijo individualizirane programe za učence, ki so že bili prepoznani kot nadarjeni učenci v preteklih šolskih letih. V šoli bomo posebej pozorni na učence, ki v prvem ali drugem ocenjevalnem obdobju izstopajo in bi bili zato lahko izjemoma potrjeni kot nadarjeni učenci (pred 6. razredom).
Učitelji od 2. do 5. razreda bodo v okviru pouka, PaR-a in drugih dejavnosti izvajali različne aktivnosti za spodbujanje potencialno nadarjenih in že nadarjenih učencev. Učitelji od 6. do 9. razreda bodo nadaljevali z ustaljenimi aktivnostmi za prepoznane nadarjene učence.
Cilji, ki jih bomo pri tem želeli doseči, so:
- razvoj visokih potencialov,
- razvoj poglobljenega intelektualnega razumevanja in višjih ravni mišljenja,
- negovanje in spodbujanje razvoja ustvarjalnosti in inovativnosti ter razvoja talentov na različnih umetniških področjih,
- povečanje pričakovanj za individualno odličnost,
- razvoja veščin samoregulativnega in vseživljenjskega učenja,
- razvoj socialne občutljivosti in odgovornosti do vrstnikov, ožje in širše družbe,
- razvoj moralnih vrednot in kvalitet za odgovorno vedenje.
Delo z nadarjenimi učenci:
– vzpodbujanje učencev, da se vključijo k dodatnemu pouku in k raziskovalnim nalogam, sodelujejo pri različnih projektih, tudi pri mednarodnih,
– učitelji izvajajo različne delavnice oz. aktivnosti na predmetih področjih kot so: kemija, matematika, likovna umetnost, zgodovina, geografija, astronomija oz. fizika, slovenščina, angleščina…
Analiza izvajanja programov – evalvacija razrednika, ŠSS in izvajalcev posameznih aktivnosti. Analiza potekala v mesecu juniju, ko načrtujemo aktivnosti za naslednje šolsko leto.
Delo z nadarjenimi učenci je zasnovano na načelih:
- hitrejše napredovanje v procesu učenja,
- razvijanje ustvarjalnosti,
- uporaba višjih oblik učenja,
- uporaba sodelovalnih oblik učenja,
- upoštevanje posebnih sposobnosti in močnih interesov,
- upoštevanje individualnosti,
- spodbujanje samostojnosti in odgovornosti,
- skrb za celostni osebnostni razvoj,
- raznovrstnost ponudbe ter omogočanje svobodne izbire učencem,
- ustvarjanje možnosti za občasno druženje glede na njihove posebne potrebe in interese.






